mandag 12. mars 2018

#MeToo på russisk

Dypdykk

Leonid Slutskij er i ferd med å bli Russlands Harvey Weinstein

66.ru, 7. mars 2018

Det brygger opp til Russlands egen «Harveygate»: tre journalister har samtidig gått ut offentlig og beskyldt Leonid Slutskij, dumarepresentant fra LDPR (det liberal-demokratiske partiet til Zjirinovskij, o.e.), for seksuell trakassering.  Men der Weinstein-saken endte med omdømmetap for Hollywood-produsenten, har det i Slutskijs tilfelle fortsatt ikke kommet noen reaksjoner fra kollegene hans eller fra lovmyndighetene.  Selv avviser Slutskij anklagene og syns de likner på «billig og tarvelig provokasjon».

Leonid Slutsky 2015
Leonid Slutskij, 2015, via Wikimedia Commons

Hvem er det som beskylder Slutskij for trakassering?


Farida Rustamova, journalist i BBC Russian Service, har fortalt at Slutskij antastet henne på kontoret sitt i mars 2017. Rustamova besøkte Slutskij for å få en kommentar om Marine Le Pens besøk til Russland. Samtalen ble spilt inn siden hun hadde en lydopptaker på. Under samtalen begynte Slutskij å kalle Rustamova for «lille pus» og «harepus», og sa at hun «unngikk ham» og «ikke ville kysse».

«Lille pus, kanskje du skulle slutte i (…) det derre BBC. Du kan jobbe for meg. (…) Nei, du bare unngår meg, og ikke vil du kysse, jeg er fornærmet på deg.»

«Jeg har kjæreste, Leonid Eduardovitsj.»

«Drit i han.»

«Det vil jeg ikke.»

«Hvorfor ikke?»

«Jeg vil gifte meg med ham.»

«Fantastisk, du blir kona hans, og mi elskerinne.»

På slutten av samtalen kom Slutskij bort og befølte henne i skrittet. Rustamov forteller at dette kom så bardust at hun ble som lammet av sjokk.

Farida Rustamova: «Jeg skjønte ikke hva som forgikk. Det skjedde så brått. Jeg begynte å stamme og stotre, jeg var helt nummen. Jeg mumlet at «jeg kommer ikke hit igjen, du klår.» På dette svarte Slutskij at han ikke klår, bare «bitte litt».

I løpet av de neste par ukene stod to andre journalister frem – assisterende redaktør i TV-kanalen RTVI Jekaterina Kotrikadze og produsent for TV-kanalen Dozjd Darja Zjuk – og berettet om at Slutskij har kommet med tilnærmelser. TV Dozjd hevder også at Slutskij mer enn én gang har trakassert journalister.

Tidligere journalisten i avisa Kommersant, Anastasia Karimova, har tidligere fortalt til magasinet Wonderzine at hun som 18-åring i 2006 opplevde å bli trakassert av dumarepresentanter.

Anastasia Karimova: «Jeg jobbet allerede som politisk journalist, og var i Sør-Ossetia sammen med en annen ung kvinnelig journalist for å følge presidentvalget der.  Vi traff noen dumarepresentanter som tilbød seg å kjøre oss til en lukket mottakelse hvor republikkens president skulle være tilstede. Det var selvfølgelig en utmerket mulighet for oss til å skaffe oss innsideinformasjon. Vi gikk begeistret med på det og satte oss i bilen sammen med dem.»

I baksetet begynte de å tafse jentene på knærne og tulle om «nachspiel» og sånn, forteller Karimova.

Anastasia Karimova: «Men vi kom fram til arrangementet. Der prøvde vi å komme i kontakt med andre personer. Etter hvert ble disse to mannfolkene veldig fulle og enda mer nærgående. En av dem lente seg over og prøvde å kysse meg. Men så sølte han rødvin på en kvinnelig representant som stod ved siden, og hun ble veldig sint. Vi greide å snike oss vekk mens de skværet opp.»

Karimova fortalte at hun kjenner til jenter som har jobbet som reportere og praktikanter i Dumaen. Noen av jentene greide «å snike seg vekk» under diverse påskudd, andre ble «innestengt på kontorer og tvangskysset på munnen». Men det stopper ikke alltid med slike forholdsvis harmløse handlinger – noen ganger har det skjedd mer alvorlige ting. Det har også vært kjente tilfeller av voldtekt (vi minner om tidligere straffesaker).

Anastasia Karimova: «En annen venninne, sjefen for en stor regional avis, var på jobbreise sammen med en fremstående regionspolitiker. Han gikk inn til henne på hotellrommet og bent fram voldtok henne».


Hvordan reagerer Slutskij på beskyldningene?


Leonid Slutskij representerer det liberal-demokratiske partiet i Dumaen og er leder for utenrikskomiteen. Han har sagt til RBK at påstandene om at han har trakassert kvinnelige journalister er «sludder».

«Når det ikke lykkes å finne noe substansielt å hakke på, så dukker denne typen provokasjoner opp. Dette er forresten vanlig praksis hos TV Dozjd», mener Slutskij. På Facebook spøkte han bort beskyldningene og kalte situasjonen «en tom skandale».


«Forsøket på å skape en russisk Harvey Wenstein av Sluskij likner mest av alt på billig og tarvelig provokasjon som er forhåndsdømt til å mislykkes. Om noen har noe å klage på, la dem heller komme til meg personlig. Men denne desinformasjonen, som forresten er helt i tråd med TV Dozjds sin ånd, har jeg ikke tenkt å svare på. Strategien til den såkalte opposisjonelle journalistikken bygger åpenbart på simpel skittkasting. Profesjonelt sett er det vanskelig å hakke på meg, og derfor har de diktet opp «trakassering.» (Oversatt i kortversjon)

I kommentarfeltet fikk Slutskij støtte fra sine kolleger, og noen av dem foreslo dessuten at de kunne «ansette noen journalistjenter selv». «Leonid Eduardovitsj, dette er uhørt! Du må dele skylden med oss andre i komiteen. Jeg kan godt ta på meg et par journalistjenter!» skrev Anton Morozov. Det var flere som støtter dette forslaget, blant annet nestleder for forsvarskomiteen Aleksandr Sjerin.


"Leonid Eduardovistj, dette er uhørt! Du må dele skylden med oss andre i komiteen. Jeg kan godt ta på meg et par journalistjenter!" - "Vi kan diskutere det" - "Jeg tar også på meg tre stykker" - "Ro dere ned, kolleger! Hvor skal jeg finne så mange journalistjenter til dere?" - "Vi tar det du har til overs" - "Jeg kan også ta 3 - 4 stykker, men de må være fine" - "Dette er hva jeg kaller et ekte team. Anton er en mann man kan regne med" - Så, blir det noen journalistjenter på oss, eller ikke?" "Er dere seriøse? Er trakassering noe å tulle med? Håper det kommer en feit jævel og tafser på dere, så kan vi le sammen etterpå"

På en direktesending på TV Dozjd sa liberaldemokratenes leder Vladimir Zjirinovskij at han «ikke har hørt noen ting» om at Slutskij hadde trakassert noen journalister. Etterpå la han imidlertid til at han mente dette var normal oppførsel.

Vladimir Zjirinovskij: «Det er første gang jeg hører om dette. Jeg skal definitivt ta en samtale med ham. Men man må se på motivet. Kanskje han bare prøvde å få dem til å bli interessert i ham».

Dumaens nestformann, Igor Lebedev fra liberaldemokratene, skrev på Twitter at hans partigruppe kommer til å foreslå at TV Dozjds journalister skal fratas akkrediteringen til Dumaen. 

«Jeg anser gårsdagen beskyldninger som grove brudd på etiske retningslinjer og straffeloven, og en ærekrenkelse.» (Oversettelse i kortversjon)

Duma-formann Vjatjeslav Volodin sa at beskyldningene skal behandles innenfor rettslige rammer og ut i fra prinsippet om uskyldspresumpsjon, og rådet jentene til å skifte jobb hvis de syns det er utrygt å jobbe i Dumaen.

Vjatjeslav Volodin: «Midt i valgkampen kommer representanter fra BBC, min egen favoritt Dozjd og georgisk TV og snakker om trakassering. Politikk er for politikere, og derfor skal vi se på det. Men her er det to sider, og hvis det viser seg at dette er en provokasjon? Da må den som har fornærmet, beklage seg. Den som har provosert, må svare for seg.»

Den Kreml-lojale bloggeren Pavel Sjipilin kalte Slutskij «en ekte mann», og nyhetene om trakassering – et bestillingsverk.

Pavel Sjipilin: «Vanlige russere (uansett kjønn) trekker bare en konklusjon ut av denne nyheten: en ekte mann! Skjønt det bare er et sedvanlig bestillingsverk av en falsk nyhet. Vestlige liberal-feministiske fordreide standarder slår fortsatt dårlig an her hos oss. Jeg tenker på hvor enkelt det er å peke ut de mediene som lever av amerikanske donasjoner. For det er bare amerikanerne som kan ha funnet på å drive fram temaet om seksuell trakassering i Russland, et tema som er dømt til å være av lav interesse hos publikum».

Til tross for det tunge bevisgrunnlaget, har verken kollegene hans eller lovmyndighetene så langt foretatt seg noe som helst og problemet tas ikke seriøst.





Kan Slutskij straffes?


Den finnes ingen paragraf om trakassering i den russiske straffeloven eller i administrativ lov. I straffeloven finnes paragraf 133 om tiltvingende handlinger av seksuell karakter, som innebærer tilfeller hvor en person blir tvunget til å utføre seksuelle handlinger (inkludert samleie) ved bruk av utpressing, trusler og andre former for manipulasjon av personens avhengighetsforhold. Men denne paragrafen kan ikke anvendes dersom det ikke foreligger bevis for at tvang har funnet sted. Russiske menneskerettighetsforkjempere og nesteleder i Dumaens familiekomite Oksana Pusjkina har pekt på at paragraf 133 de facto er uvirksom. Den 27. februar 2018 lovte Pusjkina å inkludere et tillegg om seksuell trakassering i det nye lovforslaget om likestilling mellom menn og kvinner. 

Etikkomisjonen kan anbefale at Slutskij skal beklage seg offentlig, de kan sende ut en pressemelding om at retningslinjer for parlamentarisk etikk har blitt brutt, og de kan frata Slutskij taleretten på samlinger i Dumaen. Medlemmer av Dumaen og Føderasjonsrådet har dessuten parlamentarisk immunitet som beskytter dem mot straffeansvar. Men hvis det reises tiltale mot dem, kan de miste immuniteten.

Slutt

Den 8. mars kom Slutskij med en slags unnskyldning på Facebook – uansett hvor begredelig den er, følte jeg at det er på sin plass å ha den med.



«Kjære kvinner! Gratulerer med den internasjonale kvinnedagen av hele min sjel! Jeg ønsker dere god helse, et sterkt sinn og indre lykke! Jeg vil benytte anledningen til å beklage overfor de av dere som jeg med vitende eller uvitende har påført ubehag. Tro meg, jeg hadde ingen onde hensikter. Hell og kjærlighet til dere og deres nærmeste! Deres hengivne, Leonid Slutskij»

Aleksej Navalnyj har også laget en videokommentar i anledning saken, hvor det blant annet kommer fram at Slutskij i løpet av det siste halvåret har fått over 850 trafikkbøter! (Jeg anbefaler å se Navalnyjs videoer – de kommer som oftest med god engelsk teksting.)



Mer overraskende er det at Maria Zakharova, russisk UDs kompromissløse pressetalskvinne, også har beskyldt Slutskij for usømmelig oppførsel. Det skjedde for for noen år siden på en restaurant i Sankt Petersburg. Den 8. mars sa hun følgende i et radioprogram på Ekho Moskvy:

«Leonid sa noen ting til meg i full offentlighet som jeg personlig syntes var ganske ubehagelig. Det overrasket meg at de som var tilstede og de som diskuterer dette nå, ikke sa noe og ikke støttet meg»

Hun sa også at hun ikke støtter de som sier at journalistene «ikke kler seg skikkelig» og at de «bare har funnet det på». Men hun la til at kvinner må si tydelig fra til menn slik at de forstår hvor grensen går, og at hun har et godt forhold til Slutskij i dag.

Den 8. mars samlet en liten gruppe kvinner og menn seg utenfor Dumaen og demonstrerte mot Slutskij

Ingen kommentarer: